<<<<<<<<<<<<<<<
Sistemul finlandez de invatamint se pregateste de reforma.
“Avem nevoie de un cu totul alt fel de educatie, pentru a-i pregati
pe oameni pentru viata in cimpul muncii. Tinerii de azi folosesc
computere extrem de avansate. In trecut, bancile aveau, de exemplu,
angajati care faceau calcule complexe, dar acum lucrurile s-au schimbat.
Asadar, trebuie sa schimbam educatia in raport cu necesitatile
industriei si societatii moderne,” arata Pasi Silander, manager pentru
dezvoltarea orasului Helsinki.
Una dintre aceste schimbari inseamna renuntarea la predarea materiilor, asa cum le cunoastem in
sistemul de educatie standard. Materiile vor face loc asa-numitei
predari a “fenomenelor” sau a “temelor”. De exemplu, daca un elev vrea
sa devina ospatar, atunci va lua lectii care cuprind elemente de
matematica, limbi straine, scriere si abilitati de comunicare. Elevii
care vor opta pentru studii teoretice, vor invata
la ore despre Uniunea Europeana, un cumul de informatii de economie,
istorie, limbi straine si geografie.
Schimbările mai vizeaza si
alte elemente considerate aproape echivalente cu prezenta intr-o sala
de clasa: elevii nu vor mai sta pasivi asezati pe rinduri in fata
profesorului si nici nu-si vor astepta rindul minute in sir pentru a
adresa intrebari. Ei vor fi organizati in grupuri mai
mici, in care vor trebui sa rezolve anumite probleme prin colaborare si lucru in echipa si
sa-si foloseasca abilitatile de comunicare.
“Exista numeroase scoli unde se preda in stilul vechi, care a fost de bun augur pentru inceputul anilor 1900 — acum insa nevoile nu mai sunt aceleasi si
trebuie sa ne adaptam secolului 21,” e de parere Marjo Kylloen, director
de programe educationale la Helsinki.
Reforma nu a fost intimpinata insa cu entuziasm de catre toti profesorii, multi
dintre ei fiind obisnuiti sa predea materii
specializate. In acest moment, 70% din profesorii finlandezi au
participat sau participa la cursuri de formare, care sa serveasca noilor
abordari. Totodata, s-a inaintat propunerea de a folosi co-predarea,
ceea ce implica profesori cu specializari diferite, care sa predea pe
marginea unui subiect comun.
Pentru inceput, scolile finlandeze
sunt obligate sa introduca acest sistem pe o perioada determinata, de
minim citeva saptamini. Potrivit calendarului, reforma va fi
implementata definitiv in toate scolile finlandeze pina in 2020.
Si gradinitele au parte de un program de reforma:
proiectul Centrului de Invatare prin Joc presupune introducerea unei
abordari de predare prin intermediul jocurilor. Momentan, exista
discutii intre reprezentantii industriei de jocuri video si
responsabilii de politici educationale, pentru a gasi solutii cit mai
variate si relevante pentru nevoile copiilor.
<<<<<<<<<<<<<<<
Sursa: http://totb.ro/finlanda-renunta-la-predarea-materiilor-in-scoli/
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu